**..** صـــــــــدای مــن **..**

پژوهشکده ایرانیان

**..** صـــــــــدای مــن **..**

پژوهشکده ایرانیان

مورچه

 محققان دانشگاه کالیفرنیا با مطالعه بر روی چگونگی درک مورچه ها از مرگ یکدیگر دریافتند که مورچه ها قادرند با سرعت از گسترش بیماری در میان زیستگاه خود جلوگیری کنند.  

 

مطالعات نشان می دهد زمانی که مورچه ای می میرد، هم آشیانه او به سرعت مورچه را از لانه خارج می کند تا به این شکل خطر سرایت بیماری به کل آشیانه مورچه ها را کاهش دهد.

اما چگونگی تشخیص دادن مرگ یک مورچه توسط هم آشیانه ای او امری است که زیست شناسان را به تحقیقات گسترده ای وا داشته است بر اساس یک نظریه مورچه ها پس از مرگ ماده ای شیمیایی از خود ساطع می کنند که در اثر هوازدگی و تجزیه ایجاد شده و مورچه های دیگر با دریافت این سیگنال از مرگ هم آشیانه خود آگاه می شوند.

اما اکنون زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا که در حال مطالعه بر روی مورچه های آرژانتینی به سر می برند موفق به ارائه شواهدی جدید شده اند که مکانیزمی متفاوت را از آنچه در پس فرایند جداساختن مورچه های مرده از آشیانه قرار دارد نشان می دهد.

تمامی مورچه ها چه مرده باشند و چه زنده به صورت مداوم از علائم شیمیایی مرگ برخوردارند با این تفاوت که مورچه های زنده این سیگنالها را به همراه سیگنالهایی به نشانه حیات انتشار می دهند زمانی که مورچه ای می میرد سیگنالهای حیات در وی ناپدید شده و تنها سیگنالهای مرگ را منتشر می کند.

به گفته محققان به همین دلیل مورچه های مرده به سرعت شناسایی و به گورستان آشیانه منتقل می شوند به بیانی دیگر آنچه مورچه های دیگر را از مرگ مورچه ای آگاه می کند انتشار ماده ای شیمیایی جدید و خاص نبوده و در واقع نبود سیگنالهای حیات در مورچه ای از مرگ آن موجود خبر می دهد.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان معتقدند درک درست از سیستم تشخیص مورچه ها از مرگ می تواند در ارائه استراتژی جدید و سازگار با محیط زیست به منظور مقابله با آفات موثر باشد.

 


نظرات 5 + ارسال نظر
علی یکشنبه 20 اردیبهشت 1388 ساعت 08:16 http://www.oxinads.com/?a=29006

سلام خسته نباشید وبلاگ جالبی دارید

چنانچه دارای سایت یا وبلاگ پربازدیدی هستید می توانید با عضویت در سیستم اکسین ادز اقدام به نمایش تبلیغات نمایید و به ازای هر کلیک بازدیدکنندگان برروی تبلیغات تا سقف 800 ریال بعنوان پورسانت دریافت نمایید.


همچنین با معرفی این سیستم به دیگران و عضویت آنها از طریق شما به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات آنها می شود مبلغ 50 ریال از طرف سایت به پورسانت شما اضافه خواهد شد و بدین صورت شما به یک حقوق ماهیانه و مادام العمر دست خواهید یافت.


پرداخت کلیه وجوه و پورسانتها در سیستم تبلیغاتی اوکسین ادز توسط شرکت رفاه گستر جنوب به شماره ثبت 24516 تضمین شده می باشد.استقبال بی نظیر از این سیستم، خود نشان دهنده این مهم می باشد.

www.oxinads.com/?a=29006 برای عضویت به ادرس روبرو بروید




شما اگر شماره حسابی ندارید اشکالی نداره 0 جاش بگذارید بعد که حساب باز کردید شماره رو جاش بگذارید جهت واریز پورسانت
با تشکر

یاسر یکشنبه 20 اردیبهشت 1388 ساعت 08:43 http://asemooni.blogsky.com

سلام آسمونی
ای ول تکنولوژی مورچه ای!

بیا اونورا

محمد رضا یکشنبه 20 اردیبهشت 1388 ساعت 09:10 http://hamidtavakoli.com

سلام دوست من
اگر می خواهید در قالب فعلی وبلاگ خود تغییرات جزئی یا کلی بدهید، به سایت پشتیبان فنی وبلاگ های فارسی، حمید توکلی.کام مراجعه کنید!


خدمات این سایت کاملا رایگان است!

http://hamidtavakoli.com

فان شاد.کام جمعه 25 اردیبهشت 1388 ساعت 17:05 http://www.funshad.com

سلام
سایت ما شروع بکار کرده و خوشحال میشیم که افتخار بدید و یه سری به سایتمون بزنید و در گروه ما هم عضو بشید.
میخوایم با کمک شما بزرگترین گروه و اجتماع بچه های ایرونی رو تشکیل بدیم و با هم شاد باشیم و با هم لحظات خیلی خوبی داشته باشیم.
اگه افتخار بدی و در گروه ما عضو بشی خیلی خوشحال میشیم.
راستی حتی میتونی برای اعضای گروه مطالب مورد علاقت رو هم بفرستی و مطالب و وبلاگ خودت رو به بیش از ۵۰۰۰۰ عضو گروه معرفی کنی.
ممنونم

سحر دوشنبه 1 تیر 1388 ساعت 21:29 http://www.sahhhar.blogfa.com

وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای مرسی که خبرم کردی
واقعا جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد